Tuesday, April 12, 2011 at 11:21 PM | 0 comments  
dh lme xupdate blog....skng sbuk dgn cont stdy...arggg...mmg penat n letih...smga Allah permudahkan semua...amin....
Posted by NsH
Monday, July 27, 2009 at 9:53 PM | 0 comments  



wif

Posted by NsH
Sunday, May 24, 2009 at 7:44 PM | 0 comments  
hye..sesaper di luar saner yg der tagged..
add me otay..

nor_shahida84@yahoo.com

thx...

Posted by NsH
Tidur ialah cara merehatkan badan dan mencari ketenangan fikiran. Sebahagian kita hanya tidur dan rehat secara fizikal tetapi hakikatnya mindanya tidak rehat walaupun ketika dia tidur.


Rasulullah mengajar kita supaya berwuduk sebelum tidur, membaringkan badan di atas lambung kanan serta membaca beberapa doa. Antara amalan yang diajarkan Rasulullah SAW kepada puterinya Fatimah ra yang mengadu sangat penat dengan bebanan kerja rumah yang banyak, baginda menasihatkan puterinya supaya mengamalkan zikir Subhanallah, Alhamdulilah, Allahu akbar sebanyak 33 kali.

Mimpi orang Islam ada tiga peringkat. Pertama — bisikan jiwa, yang kedua — godaan syaitan dan yang ketiga ialah gambar gembira daripada Allah. Mimpi sebenarnya tidak akan memenatkan orang yang tidur jika cara tidurnya betul, kecuali jika dia asyik terjaga daripada tidur dengan gangguan mimpi.

Jika terjaga, segera bangun berwuduk dan tunaikan solat sunat sebelum menyambung untuk tidur semula. Jika masih gagal, elok berjumpa doktor pakar bimbang ia penyakit yang perlu diubati.

Posted by NsH
ari nie..20.05.09..
4th day aku kursus linux..
mmg besh gler kursus nie..
mcm2 aku dpt thu bnda yg aku sndri pun tak thu..
skng nie nie zaman dh mkin moden..
zaman teknologi..
tak sia2 aku amk it..
kursus nie mmg letih gak sposen..
duk mgadap pc dr kul 9 pg smpi 5 ptg..
mmg dahsyat giler..
pe2 hal pun kursus tue mmg besh lar..
k..bubye..
Posted by NsH
Sunday, May 17, 2009 at 7:43 PM | 0 comments  

Kekacang adalah salah satu daripada makanan yang kaya dengan protein. Bagi pengamal hidangan berasaskan sayuran atau mereka yang menjaga diet, kacang panggang sering menjadi pilihan kerana keenakan rasanya.

Begitupun, masih ramai tidak tahu bahawa protein sayuran seperti kekacang sebenarnya mengandungi banyak serat, vitamin, mineral dan lemak tidak tepu.

Ia turut dikenali sebagai makanan pelbagai fungsi yang diperlukan untuk memastikan tubuh sentiasa berada dalam keadaan baik.

Pakar pemakanan yang juga penulis buku Cholesterol Down - 10 Simple Steps to Lower Your Cholestrol in 4 Weks, Dr Janet Brill, berkata kekacang seharusnya menjadi 'teman baik' setiap orang kerana ia adalah makanan hebat yang mengandungi serat, mineral dan vitamin.

Perunding Pemakanan, Institut Jantung Negara, Mary Easaw-John, berkata kacang kering, bijian, kekacang dan kacang panggang adalah salah satu sumber protein serta serat yang baik untuk kesihatan.

Menurutnya, serat terbahagi kepada dua jenis utama iaitu serat mudah larut serta tidak mudah larut.

"Pengambilan antara 20 hingga 25 gram serat larut setiap hari membantu mengurangkan tahap kolesterol manakala jika jumlahnya ditingkatkan kepada 25 gram daripada jumlah keseluruhan pengambilan serat (50 gram), ia akan turut membantu mengurangkan tekanan darah serta risiko penyakit diabetes," katanya.

Menurutnya, kandungan serat biasanya boleh berubah bergantung kepada cara ia dimasak atau diproses. Sebagai contoh, sebiji kentang mengandungi lebih banyak serat berbanding kentang lenyek manakala jus epal mempunyai kandungan serat lebih rendah jika dibandingkan dengan sebiji epal.

"Secara asasnya, lelaki yang berumur 50 tahun ke bawah perlu mengambil 38 gram serat setiap hari berbanding hanya 30 gram untuk mereka yang berada dalam lingkungan usia 50 tahun ke atas.

"Wanita berusia 50 tahun ke bawah pula perlu mengambil 25 gram serat berbanding 21 gram untuk wanita berusia 50 tahun ke atas," katanya.

Dalam pada itu, Mary berkata, untuk mendapatkan serat yang cukup dan seimbang dalam pelan pemakanan harian, ia sebenarnya amat mudah jika masyarakat tahu mengenai kandungan sesuatu makanan.

"Memilih makanan seperti roti gandum penuh, buah-buahan kering, oat, beras perang, bijirin gandum penuh, buah-buahan segar bersama kulit, makanan berasaskan kekacang serta sayuran mampu memberi jumlah serat diperlukan badan terutama dengan pengambilan lima hidangan sayuran dan buah-buahan sehari.

"Berdasarkan data yang diperoleh daripada Kajian Kesihatan dan Pemeriksaan Kebangsaan (NHANES), 1999 hingga 2002, didapati individu yang mengambil makanan kekacang dalam menu harian mereka mempunyai berat badan berkurangan serta pengecilan saiz ukuran pinggang berbanding mereka yang tidak mengambil hidangan berkenaan," katanya.



>Info

Setengah cawan kekacang mengandungi:

  • Folat - Mengurangkan risiko kecacatan ketika kelahiran dan melambatkan proses penuaan.

  • Mangan - Menguatkan tulang serta metabolisme protein, lemak dan karbohidrat.

  • Magnesium - Membina tulang serta menstabilkan tekanan darah yang penting untuk jantung.

  • Zat besi - Membawa oksigen ke dalam darah.

  • Selenium - Mengatur fungsi tiroid serta menghalang kerosakan sel akibat proses pengoksidaan.

  • Zink - Membantu sistem pertahanan, sintesis DNA serta mengekalkan deria rasa dan deria bau.

  • Serat - Serat larut mampu membantu mengurangkan tahap kolesterol dan mengekalkan keseimbangan bakteria baik.

  • Protein - Membantu fungsi badan dalam proses tumbesaran.

  • Tembaga - Kunci untuk penyerapan zat besi dan membantu menentang radikal bebas yang menyebabkan kerosakan sel.

  • Potasium - Mengawal tekanan darah.

  • Karbohidrat - Kanji kompleks yang bagus untuk tenaga dan mempunyai fungsi penting dalam pengurusan berat badan.

  • Kalsium - Membina tulang, baik untuk kanak-kanak dan mengurangkan tulang daripada mengecil.
  • Posted by NsH
    2.5.09...kul 4.30pm..aku slmt jwb last paper aku..
    paper data communication..bley tahan gak sush nyer paper tue..
    tp i try my besh nk jwb paper tue..
    dgn settle nye paper last tue..aku dh abs stdy..
    kire pasni leh grad lar..
    cam x cayer jerk..
    insyaallah aku nk cont stdy after nie..
    tp tak thu lg nk cont kt ner..
    sementara tgu cont stdy..aku dh dpt keje dh..
    jd cikgu..hahaha xgduh..
    pasni aku jd cikgu idda..
    hehehe..kelakar btul..
    xsbar nk start keje..
    aku mgajar kt secondry school nti..
    kt area umh..so dkt ar nk berulang nti..xgduh..
    special to my luvly dad..i proud of u..
    klu ayh der lg..leh ar tgk org g mgajar..n msti ayh ske kn..
    year dats is ur dream..nk tgk slh sorg ank ayh yg jd cikgu..
    n mgajar kt skolah..
    ayh restu org yer..
    Posted by NsH
    Visit the Site
    MARVEL and SPIDER-MAN: TM & 2007 Marvel Characters, Inc. Motion Picture © 2007 Columbia Pictures Industries, Inc. All Rights Reserved. 2007 Sony Pictures Digital Inc. All rights reserved. blogger template by blog forum.